Man måste inte vara stor för att hålla på med tyngdlyftning!

Detta inlägg handlar inte direkt om Mossebergs AK men jag kände att det var dags att reda ut det här en gång för alla: 
 
Näst efter frågan "vad tar du i bänkpress?" när jag berättar att jag sysslar med tyngdlyftning (vilket är helt galet eftersom att bänkpress ingår i styrkelyft), så möts jag ofta av förvånade reaktioner, "Du ser ju inte ut som en tyngdlyftare, du är ju inte så stor" Vad är det för bild som svensken har i huvudet? Är det såhär? 
 
 
 
Eller såhär?
 
 
 
Sanningen är den att det inom tyngdlyftningen finns sju stycken viktklasser för damerna, 48/53/58/63/69/75/+75.
Här i segraren i klass 48kg från det senaste världsmästerskapet 2013 
 
 
 
Här är segrarinnan i den näst tyngsta klassen, 75kg. 
 
 
 
Det ser väl inte så farligt ut? Bara för att man håller på med tyngdlyftning så betyder det inte att man automatiskt att man blir jättestor, jättetung eller bygger på sig abnormt stora muskler.  De två bästa tjejerna inom svenskt tyngdlyftning just nu är Carita Hansson som går i klass 69kg och Angelica Roos som går i klass 58kg. 
 
 
Från vänster Angelica (58kg) Carita (69kg) Rebecka (+75kg)
 
Om man tittar på bilden på oss tre lyftartjejer tillsammans och jämför med de bilderna som jag lade upp på de två världsmästarna så ser det väl inte så olikt ut? Men om man bara har dessa enorma människor längst fram i hjärnan när man tänker på tyngdlyftning så är det klart att man blir lite förvånad. 
 
Jag tycker att det är jättebra med tyngdlyftningen för att den är uppdelad i så många olika viktklasser, det gör att man oavsett kroppsstorlek har en chans att hitta en idrott man tycker är kul och kan utvecklas i. För det finns faktiskt inte så många idrotter som man kan vara med och slåss i världstoppen i om man är tjej och väger över 100kg. MEN tyngdlyftningen är så mycket mer än bara dessa tunga tjejer/killar. Det är klart att det behövs styrka för att bli en bra tyngdlyftare men också smidighet, flexibilitet och tajming.
 
Så med detta vill jag upplysa befolkningen i Sverige om att hur du än ser ut så kan du hålla på med tyngdlyftning! Du som inte håller på med tyngdlyftning, släpp tanken på att det bara är de största som håller på, tyngdlyftning är till för alla! 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: