Bättre tjejer får man leta efter!!

Ja jag vet inte riktigt var jag skall börja med att sammanfatta gårdagens tävling. Men kronologisk ordning låter väl bra? Annika hade haft ont i ryggen tidigare i veckan vilket gjorde att vi valde att inte ta med henne i laget om det skulle hugga till under tävlingen, så laget bestod av Erika, Angelica och Rebecka. Först ut var Erika som hade som mål att kvala in till SM och som hon lyfte! 55kg i ryck vilket var pers och 75kg i stöt vilket också var pers. Sammanlagt 130 kg och långt över kvalgränsen till SM vilken var 122kg. Stort grattis. 
 
I andra gruppen hade vi både Annika och Angelica som lyfte. Det syntes att ryggen hämmade Annika och det blev bara två godkäna lyft, 78kg i ryck och 90kg i stöt. Och den där Angelica. Jag vet inte riktigt hur jag skall kunna beskriva det hon gjorde, men vad sägs om sex godkända lyft. Personligt rekord i ryck med 4 kg på tävling. Personligt rekord i stöt med 4kg och sammanlagt personligt rekord med 10kg! Hon fick resultaten 84-110 vilket sammanlagt blev 194kg. Både stöten och det sammanlagda resultatet var svenska rekord i klass 63kg. Hennes sinclairpoäng blev hela 265 och om jag inte är ute och cyklar det ingen som gjort högre, någonsin. Hon är helt fantastisk och jag tror definitivt att det finns mer att ge! 
 
I tredje gruppen var vi många Mossebergare, Therese var först ut och satte tävlingspers i ryck med 46kg. I stötarna blev vändningarna lite för tunga och hon lyckades inte komma upp. Sedan hade vi debutanten Ulrika som visade noll tävlingsnerver och fick med sig fyra klarade lyft. 50kg i ryck och 72kg i stöt vilket blev 122kg sammanlagt och precis som Erika lyckades hon kvala in till SM, i sin första tävling. Dessutom så gör hon styrkeryck och styrkevändningar så när den här damen lär sig att sätta sig ned så kommer hon garanterat kunna göra mycket mer! Sist ut var jag och det var verkligen ingen höjdare, jag började med att missa mina två inledande ryck och var ganska nervös inför sista lyftet, jag hade ingen lust att bomma tre gånger. Men i sista försöket så satt det och poängen för laget i ryckmomentet var säkrat. I stöt blev det ungeför lika dåligt, fick bara med mig förstalyftet på 85 kg. Men som sagt, det blev poäng till laget och det var det viktigaste, men usch vad dåligt det var. 
 
 
Men lagresultatet blev mycket bättre än förra gången, 614 poäng fick vi ihop vilket var det näst högsta av alla och i tabellen så ligger vi kvar på en andraplats efter Allmänna. Detta betyder att vi i omgång tre och fyra skall möta Stockholm och Allmänna, mycket kul då det garanterat kommer bli många bra lyft då man sporras extra av att möta de bästa. 
 
Damer Elitserien 1 2 3 4 Totalt
1 Allmänna SK 569 616     1185
2 Mossebergs AK 557 614     1171
3 Stockholms AK 541 556     1097
4 Örebro KK 487 554     1041
5 Sundbybergs TK 444 348     792
6 Mockfjärds AK 472 305     777
             

 

Alla perstjejer från Mosseberg
 
Sedan var det såklart dags för killarnas andralag att tävla och först ut var Alexander som satt pers i både ryck och stöt på träning men fick inte riktigt ut det idag. 85-105 blev det idag men vi vet att det finns mer att ge. 
Sam hade inte lika bra power idag som på förra tävlingen utan det blev bara två godkäna lyft för honom också, 87 i stöt och 110 i stöt. 
Andreas trasslade till det i ryck på samma sätt som jag men han var ännu coolare så han höjde till sitt sista lyft och satte dit 108 i tredje. I stöt klarade han 120kg i första försöket men sedan blev det inte högre idag. 
Knut blandade bra lyft med riktiga supermissar. Bägge hans andralyft var helt knas men i ryck så fick han dit 100kg men det blev bara 125 kg i stöt. 
Jag har inte kikat på deras protokoll men jag tror att de fick ihop 1212 poäng med bara fem lyftare i laget. 
 
 
Elitlaget för herrar var i Kinna och tävlade och de gjorde en väldigt stabil tävling utan några speciella superresultat. Martin gjorde 120-154, Mathias 135-160, Patrik 105-130, Jimmie 102-123, Robert 100-125 och Anton 100-128. även här finns det mycket mer att ge, det har vi sett på träningen. Sammanlagt fick killarna ihop 1756 poäng. 

Herrar Elitserien 1 2 3 4 Totalt
1 Mossebergs AK 1 777 1 756     3 533
2 Örebro KK 1 542 1 666     3 208
3 Stockholms AK 1 521 1 622     3 143
4 Upsala TK 1 563 1 548     3 111
5 Karlstads AK 1 585 1 523     3 108
6 Jönköpings AK 1 465 1 430     2 895
7 Väsby AK 1 475 1 359     2 834

 
Som ni ser så leder killarna ganska överlägset och i omgång tre och fyra kommer de att få möta Stockholm och Örebro. Bakom Mosseberg är det supertight, det skiljer bara 100 poäng mellan tvåan och femman. 
 
Sedan vill jag tacka Landskrona för att vi fick komma och tävla hos dem, de anordnar alltid mycket profesionella tävlingar och det är alltid trevligt att åka dit. Dessutom verkar de ha uppskattat att vi ställde upp som klovare alldeles särskilt :) 
 

Kommentera här: